Periodontoloji Nedir?

Periodontoloji diş eti hastalıkları ile ilgilenen bir bilim dalıdır. Diş kökü gibi dişi çevreleyen her türlü unsur periodontoloji alanına girer. Periodontoloji tedavileri için bu alanda uzmanlığını tamamlayan periodontist hekime başvurmak gerekir. Diş etinde meydana gelen her türlü travma bu alanın konusudur ve ilgili iyileştirmeler uzman hekimler tarafından gerçekleştirilir. Planlı uygulanan bir tedavi sonrasında pek çok hasta ağız ve diş sağlığını kontrol altında tutarak problemlerinden kurtulur.

Periodontoloji Uzmanlarının Görevi Nedir?

Diş çevreleri hassasiyetlere karşı koruma kalkanı ile çevrelenerek darbelere karşı hazırlıklı haldedirler. Diş çevresinde yer alan doku hasarları ile ilgilenen periodontoloji uzmanlarının görevleri şu şekildedir:

• Sorunsuz bir ağız ve diş sağlığının elde edilmesi noktasında uzman diş hekimleri tarafından düzenli muayeneler gerçekleştirilmelidir. Böylece erken teşhis ile diş sorunları ortadan kaldırılabilir.
  • Diş köklerinde ya da diş etlerinde meydana gelen sorunlar göz ardı edilerek geç tedavilerin başlaması ile ağız içi bozulmalar birbirini tetikler hale gelebilir. Bu olumsuzluklar ile uğraşılmaması adına periodontoloji uzmanları tarafından rutin kontrollerin gerçekleştirilerek ilgili müdahalelerin yapılması gerekir.
  • Periodontoloji uzmanları hastalık teşhisleri sonrasında tedavinin nasıl olması gerektiği, problemin tekrarlanmaması için ne yapılması gerektiği konusunda hasta bilinçlendirilerek ağız ve diş sağlığında maksimum iyileşme hedeflenir.

Periodontal Hastalıklar Nelerdir?

Diş eti ya da diş dokularında meydana gelen bozulmaların tümü periodontal hastalıkları oluşturur. Periodontal hastalıklar hakkında bilgilendirme şöyledir:

• Gingivitis olarak adlandırılan iltihaplanmalar diş etlerinde meydana gelir. Diş eti iltihaplarının doğru şekilde tedavi edilmeyerek ilerlemesi ardından mevcut bozulma kemik dokuya sıçrayarak kemik yıkımı gibi durumlar oluşabilir. Bu tip rahatsızlıklar periodontal hastalıklar sınıflandırmalarında yer alır.
  • Ağız ve diş sağlığı için yeterli önemi göstermeyen kişilerin ağız içi bakteri oluşumu oldukça fazladır. Bakterilerin temizlenmemesi ardından ağız içi hasarlar her geçen gün artarak kişiye zarar vermeye başlar. Bakteriyel plak isimli mikroorganizmalar diş eti ile dişin birleştiği noktada var olur. Özel bakımlar ardından temizlenebilen bu oluşumlar asitlidir.
  • Yanlış ya da eksik ağız ve diş bakımı sonucunda meydana gelen diş dokusu hasarlarında doğru tedavi ile kısa sürede iyileştirmeler oluşabilir. Periodontoloji hastalıkların tedavisinde sorunu meydana getiren bakterilerin temizliği temel amaçtır. Böylece tekrar bir hasar meydana gelmez ve bakteri oluşumlarının nasıl temizlenerek önleneceği noktasında hasta bilinçlendirilir.

Tüm bunların ardından periodontolojik bir sorun ile karşılaşılmaması adına kişilerin bilinçli şekilde ağız ve diş temizliğini yapması ve düzenli olarak kontrollerini yaptırması gerekir.

Periontolojide Hastalık Nasıl Teşhis Edilir?

İltihap oluşumları periontolojik hastalıkların temelini oluşturur. Doğru tedavi için doğru teşhis ile işlemlerin başlatılması gerekir. Periontolojide hastalık teşhisi şöyledir:

• İlk olarak hasta şikayetleri dinlenir. Sonrasında hasta muayeneye alınır. Şikayetler ile mevcut durum analiz edilir.
  • Hasta varsa geçmiş problemlerinden de bahsetmelidir. Radyografik değerlendirmelerde elde edilen bulgular ile doğru teşhis konur.
  • Teşhislerin uygun tedavilerle desteklenmesi aşamasında hastalar doğru şekilde bilinçlendirilmelidir. Aksi halde mevcut sorunlar tekrarlayabilir.

Periontoloji hastalıkların tekrarlamaması noktasında ağız ve diş bakımının püf noktaları hastalara aktarılmalıdır. Diş ve diş eti bakımını doğru şekilde tamamlayan hasta da olası problemlerin önüne geçerek tekrar bir sorunun meydana gelmesini mümkün olduğunca engeller.

Periodontoloji Tedavisi Nasıl Olur?

Doğru tedavi için doğru teşhise ihtiyaç vardır. Hastaların ön muayeneden geçmesi ardından tedaviye başlanır. Farklı farklı aşamalardan oluşan periontoloji tedavisi hakkında bilgilendirme şöyledir:

Hastalığın Teşhisi;

• Doğru tedavi için doğru teşhise ihtiyaç vardır.

Hastalık Hakkında Bilgilendirme;

• Hastanın bilinçlendirilmesi noktasında doğru analizler ile sürecin hafif atlatılarak tekrarlamaması hedeflenir.

Profesyonel Temizlik;

• Periontolojik rahatsızlıkların pek çoğu ağız içi bakteriler nedeniyle meydana gelir. Bu aşamada profesyonel bir temizlik ile maksimum hijyen hedeflenir.
  • Temizleme işlemi ultrasonik cihazlar başta olmak üzere özel aletler yardımı ile diş taşları temizlenir.
  • Subgingival küretaj isimli teknik ile derinlemesine bir temizlik sağlanarak ağız içinin bakterilere karşı dirençli hale gelmesi sağlanır.
  • Profesyonel temizlik işlemi lokal anestezi altında gerçekleştirilir.
  • Temizlik ardından diş yüzeylerinin parlatılması ile işlem tamamlanır.

Antibiyotik Tedavi;

• Periontoloji tedavilerinde bu adım her hasta için geçerli değildir. Temizleme işlemi ardından kişinin iltihap oluşumu devam ederse ya da ağrı hissedilirse antibiyotik tedavi uygulanabilir.